noscript image for google
Αποκορώνου 64 / Χανιά, Χατζηδάκη 2 - 4 / Ρέθυμνο 2821076476 6979914458

Τα σημαντικά οφέλη του ύπνου

Τα σημαντικά οφέλη του ύπνου

Ο ύπνος έχει σημαντικά οφέλη για τον οργανισμό μας
Ο ύπνος είναι μια ζωτική ανάγκη που όλα τα όντα που βρίσκονται σε αυτή τη γη τη χρειάζονται ενώ για πολλούς ανθρώπους είναι μια στιγμή χαλάρωση και ηρεμίας!

Ο ύπνος έχει σημαντικά οφέλη για τον οργανισμό μας: 

  • Βελτιώνει τη μνήμη
  • Βοηθά στη συγκέντρωση της προσοχής!
  • Μειώνει το στρες!
  • Βοηθά στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης!
  • Μπορεί κάποιος να ελέγξει καλύτερα το βάρος του!
  • Βοηθά στις αθλητικές επιδόσεις!
  • Σου φτιάχνει τη διάθεση!

Ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός και σε συνδυασμό με τη σωστή διατροφή και την άσκηση, αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητας σου! Βασικά αυτό είναι το τρίπτυχο της επιτυχίας για να είναι στα καλύτερα του ο οργανισμός σου!

Σίγουρα τα ξυπνητήρια που βάζεις καθημερινά για να σε ξυπνήσουν, έχουν φάει τις κατάρες του αιώνα αλλά να ξέρεις πως είναι σωστό να μην κοιμάσαι όλη μέρα και να διαθέτεις 7-8 ώρες για να κοιμηθείς και όχι να κάνεις υπερβολές!

Η Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου γιορτάζεται παντού και φυσικά όσοι μπορούν επιλέγουν να την περάσουν στο κρεβάτι τους! Οπότε να είσαι ένας από αυτούς, βάλε καθαρά σεντονάκια, φτιάξε τα μαξιλάρια σου και απόλαυσε τον ύπνο σου κλείνοντας κινητά και συσκευές και απλά χαλάρωσε! Κάνει καλό!

Παρότι o ύπνος παίζει καθοριστικό ρόλο στη ζωή μας, μόνο τις τελευταίες 3-4 δεκαετίες τράβηξε την προσοχή της ιατρικής κοινότητας, κυρίως επειδή η ανάπτυξη της τεχνολογίας έκανε εφικτή τη διερεύνηση του.

Ευτυχώς, η τεχνολογία δεν προχώρησε τόσο ώστε να καταγράφει τα όνειρά μας, είναι όμως σε θέση να καταγράφει όλες τις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού μας, όπως είναι η αναπνοή, η εγκεφαλική δραστηριότητα και η καρδιακή λειτουργία και να μετρά παραμέτρους όπως η αρτηριακή πίεση, ο σφυγμός, η οξυγόνωση, οι κινήσεις των ποδιών και των οφθαλμών, οι τύποι και οι τρόποι αναπνοής, το ροχαλητό και ό,τι άλλο χρειάζεται για να αναδείξει τις διαταραχές του ύπνου.

Διαταραχές του ύπνου
Οι διαταραχές του ύπνου είναι παθήσεις που προκαλούνται από δυσλειτουργία μηχανισμών που λαμβάνουν χώρα μόνο κατά τη διάρκεια του ύπνου αλλά προκαλούν συμπτώματα που ενοχλούν τον ασθενή και όταν είναι ξύπνιος.

Οι συνηθέστερες είναι:

  • Σύνδρομο ανεπαρκούς ύπνου,
  • αϋπνία,
  • σύνδρομο άπνοιας-υπόπνοιας ύπνου,
  • διαταραχή ύπνου λόγω εργασίας σε βάρδιες,
  • jet lag
  • ναρκοληψία κ.ά. 

Το σύνδρομο άπνοιας-απόπνοιας ύπνου ταλαιπωρεί το 4% των ανδρών και το 2% των γυναικών και αποτελεί την πιο συχνή οργανική αιτία υπνηλίας. Ευτυχώς προειδοποιεί συνήθως τον ασθενή και τους οικείους του… θορυβωδώς!

Παρουσιάζει έντονο ροχαλητό στη διάρκεια του ύπνου και κόπωση την ημέρα που δεν δικαιολογείται από την εργασία ή τις άλλες δραστηριότητες του ατόμου, καθώς και υπνηλία παρότι ο ασθενής έχει κοιμηθεί αρκετές ώρες.

Επίσης, η άπνοια συνδέεται με αρτηριακή υπέρταση, έμφραγμα, εγκεφαλικό, αρρυθμία, αλλά και κατάθλιψη, διαταραχές μνήμης, κρίσης και συγκέντρωσης, καθώς και με σεξουαλικές διαταραχές, κυρίως στους άνδρες.

Η πιο σημαντική, όμως, επίπτωση του συνδρόμου, κυρίως λόγω της υπνηλίας που προκαλεί, είναι ο αυξημένος κίνδυνος τροχαίων ατυχημάτων. Σε έρευνα που διεξήχθη από τη Μονάδα Ύπνου του Σισμανογλείου Νοσοκομείου με ερωτηματολόγια που δόθηκαν σε ασθενείς με σοβαρή άπνοια, το 60% παραδέχτηκε υπνηλία στην οδήγηση, ενώ το 15% είχε κάποιο τροχαίο ατύχημα.

Η θεραπευτική αντιμετώπιση περιλαμβάνει οδηγίες για την αποφυγή των προδιαθεσικών παραγόντων, εφαρμογή ενδοστοματικών συσκευών και σε βαρύτερες μορφές εφαρμογή συσκευών θετικής πίεσης CPAP ή BiPAP.

Σπανίως και σε ειδικές καταστάσεις μπορεί να προταθεί χειρουργική θεραπεία.

Υπνηλία
Υπνηλία, όμως, προκαλείται και από τις «καινούργιες» νόσους, απότοκες του σύγχρονου τρόπου ζωής, της κοινωνίας των 24 ωρών. Αυτές είναι:

Το σύνδρομο ανεπαρκούς ύπνου, στο οποίο ο ασθενής δεν προλαβαίνει να κοιμηθεί όσο χρειάζεται, ώστε να είναι ξεκούραστος και λειτουργικός την επομένη. Η θεραπεία είναι απλώς σύσταση για περισσότερες ώρες ύπνου.

Διαταραχή ύπνου λόγω εργασίας σε βάρδιες. Αυτή η διαταραχή αφορά το 10% των εργαζομένων σε βάρδιες που περιλαμβάνουν οπωσδήποτε νύχτα. Εδώ, θεραπευτικά τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα, διότι δεν είναι πάντα εύκολο να αλλάξει ο ασθενής εργασία.

Έτσι, χορηγούνται φάρμακα τα οποία συμβάλλουν στην εγρήγορση 30-60΄ πριν από την εργασία και συνδυάζονται ενδεχομένως με αντιμετώπιση της αϋπνίας που παρατηρείται όταν επιθυμεί το άτομο να κοιμηθεί την ημέρα.

jet lag. Αντιμετωπίζεται με το ίδιο τρόπο όπως και η διαταραχή ύπνου λόγω εργασίας σε βάρδιες, με φάρμακα εγρήγορσης. 


Αϋπνία
Η πιο συχνή, όμως, διαταραχή του ύπνου είναι η αϋπνία. Το 14% του πληθυσμού υποφέρει από χρόνια αϋπνία, ενώ 1 στους 2 ή 3 ενηλίκους θα παρουσιάσει αϋπνία σε κάποια φάση της ζωής του. Δεν υπάρχει αντικειμενικός τρόπος προσδιορισμού της. Ο πάσχων αναφέρει την υποκειμενική του αίσθηση. Διακρίνεται σε

  • αϋπνία τύπου επελεύσεως (όταν αργεί να έρθει ο ύπνος)
  • αϋπνία τύπου διακρατήσεως (όταν ο πάσχων ξυπνά στη μέση της νύχτας και δεν μπορεί να ξανακοιμηθεί)
  • και σε αϋπνία τύπου αφυπνίσεως (όταν ξυπνά πολύ νωρίς) 

Οι συνέπειες της αϋπνίας είναι η υπνηλία και η μείωση της λειτουργικότητας την επόμενη ημέρα. Η θεραπευτική αντιμετώπιση περιλαμβάνει:

  • Φαρμακευτική αγωγή για περιορισμένο διάστημα λίγων εβδομάδων.
  • Συμπεριφορικές-γνωσιακές θεραπείες (υγιεινή του ύπνου οπωσδήποτε).
  • Εναλλακτικές θεραπείες. 

 

ΠΟΤΕ ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΣΤΡΩΜΑ
Αν ήρθε η ώρα να αλλάξεις το στρώμα σου και αναρωτιέσαι τι πρέπει να προσέξεις, έχε υπόψη πως οι ορθοπεδικές και ανατομικές προδιαγραφές κάθε στρώματος εξασφαλίζουν την χαλάρωση και ξεκούραση για κάθε μέρος του σώματος.

Η λαϊκή παροιμία «όπως στρώσεις θα κοιμηθείς», μάλλον δε βγήκε τυχαία…

Ανεξήγητοι πόνοι στη μέση, ανησυχία στον ύπνο, ύπνος που δεν ξεκουράζει, ακόμα και αϋπνία μπορεί να οφείλονται στο στρώμα που χρησιμοποιούμε. Η ποιότητα του στρώματος αφορά άμεσα τόσο την υγεία όσο και το αίσθημα ευεξίας μας, κατά τη διάρκεια της ημέρας

Γι’ αυτό συγκεντρώσαμε 5 βασικά tips που θα σε βοηθήσουν να επιλέξεις το κατάλληλο στρώμα ύπνου!

Ανατομικό ή Ορθοπεδικό Στρώμα;
Ο όρος ορθοπεδικό στρώμα είναι παραπλανητικός αφού περιγράφει ορισμένα ανελαστικά στρώματα το οποίο έχει κατασκευαστεί στα μέτρα κάποιου άλλου ανθρώπου και όχι στα δικά μας. Το κατάλληλο στρώμα αποτελείται από ελαστικά υλικά που προσαρμόζονται στο σχήμα του σώματος και όχι το αντίθετο, με αποτέλεσμα πάντα την παροχή σωστής στήριξης.

Αν και δεν υπάρχει γενικός κανόνας, μπορούμε να πούμε ότι τα ανατομικά στρώματα αποτελούνται από ανεξάρτητα ελατήρια, που επιτρέπουν στο στρώμα να ακολουθεί τη φυσική καμπύλη της σπονδυλικής μας στήλης, ενώ τα ορθοπεδικά από συνδεδεμένα ελατήρια που «στηρίζουν» τη σπονδυλική στήλη και τη βοηθούν να μην κυρτώνει.

Βασικό ρόλο έχει η ποιότητα του υφάσματος που περικλείει τα ελατήρια στα ανατομικά στρώματα, αφού όσο καλύτερης ποιότητας είναι, τόσο μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και καλύτερη απόδοση έχει.

Μαλακό ή Σκληρό Στρώμα;
Επειδή οι ανάγκες αλλά και οι προτιμήσεις κάθε ανθρώπου διαφέρουν, το σωστό στρώμα δεν είναι το ίδιο για όλους. Το κατάλληλο στρώμα πρέπει να παρέχει στήριξη και ανάπαυση σε όλες κατά το δυνατό τις αρθρώσεις και τους μύες προκειμένου ο ύπνος να είναι αναπαυτικός και περισσότερο ποιοτικός.

Έτσι η σπονδυλική στήλη πρέπει να βρίσκεται και να μένει σε ευθεία γραμμή καθώς και να απορροφώνται οι πιέσεις στις ζώνες της γάμπας και των ώμων. Επίσης σημαντικό είναι ο αυχένας να στηρίζεται με τέτοιο τρόπο ώστε να μην «ενοχλείται» και να επιτυγχάνεται η σωστή κυκλοφορία του αίματος.

Ένα πολύ σκληρό ή ένα πολύ μαλακό στρώμα είναι εξίσου ακατάλληλα. Σε γενικές γραμμές ημίσκληρα στρώματα ενδείκνυνται σε όσους κοιμούνται μπρούμυτα, σκληρά στρώματα σε όσους κοιμούνται ύπτια και μαλακά στρώματα σε όσους κοιμούνται στο πλάι.

Στρώμα με Ελατήρια ή Λάτεξ;
Για να διαλέξεις το κατάλληλο στρώμα για εσένα, θα πρέπει πρώτα να ξέρεις τις κατηγορίες στις οποίες χωρίζονται τα στρώματα. Υπάρχουν δύο βασικές κατηγορίες στρωμάτων: Στρώματα με ελατήρια και λάτεξ. Τα στρώματα με ελατήρια κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς και οι περισσότερες εταιρείες που κατασκευάζουν στρώματα επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν ελατήρια μιας και είναι ο πιο διαδεδομένος τύπος στρωμάτων.

Αυτό συμβαίνει διότι το στρώμα με ελατήρια έχει αποδείξει την αντοχή του στο πέρασμα του χρόνου καθώς και τη σωστή στήριξη που μπορεί να προσφέρει στο σώμα και την σπονδυλική στήλη κατά τη διάρκεια του ύπνου.

Τα στρώματα Latex από την άλλη επανέρχονται στην αρχική τους κατάσταση πάρα πολύ εύκολα εξαιτίας της ελαστικότητας του υλικού. Λόγω των ιδιοτήτων του Latex, σαν στρώματα είναι πάρα πολύ ανθεκτικά και αναπνέουν πολύ περισσότερο από τα κανονικά στρώματα.

Δίπλευρα ή Μονόπλευρα Στρώματα; 
Δίπλευρα στρώματα ονομάζονται τα στρώματα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από τις 2 πλευρές. Μονόπλευρα είναι αυτά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο από τη μια. Καλό θα ήταν να προτιμήσετε τα δίπλευρα στρώματα διότι έχουν σαφώς μεγαλύτερη αντοχή αφού περιέχουν ακριβώς τα ίδια υλικά και στις 2 πλευρές, γι’ αυτό άλλωστε τα λένε δίπλευρα.

Να θυμάσαι ωστόσο ότι πρέπει γυρίζεις το στρώμα σου σχετικά συχνά (τον πρώτο καιρό 1 φορά το μήνα τουλάχιστον) έτσι ώστε τα υλικά του να «φορμαριστούν» και από τις 2 πλευρές το ίδιο.

Η παραπάνω μέθοδος παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη μακροζωία του στρώματός σου.
 

Πίσω